System zarządzania treścią (CMS – Content Management System) umożliwia łatwe stworzenie dowolnej strony internetowej oraz późniejszą edycję strony internetowej bez znajomości HTML’a (z dowolnego miejsca na świecie poprzez przeglądarkę internetową). Główną zaletą systemów zarządzania treścią jest rozdzielenie treści od wyglądu, dzięki czemu wygląd strony może być dowolnie modyfikowany bez konieczności modyfikacji czy też ponownego wprowadzania treści.
Spośród wielu dostępnych obecnie CMSów największa popularnością cieszą się obecnie: Joomla oraz WordPress. CMSy te uważane są przez wielu za najlepsze systemy zarządzania treścią.
JOOMLA
Joomla to wielokrotnie nagradzany system zarządzania treścią, który dzięki dużej łatwości obsługi oraz rozbudowy jest obecnie w ścisłej czołówce najpopularniejszych programów do tworzenia i obsługi witryn. Jest to darmowy CMS i jeden z najszybciej obecnie rozwijanych projektów (co jest niezwykle istotne). Joomla posiada niewielkie wymagania sprzętowe a jej instalacja jest bardzo prosta i trwa kilkanaście sekund.
Joomla ma zastosowanie zarówno przy prostych stronach internetowych, jak również przy rozbudowanych sklepach, witrynach rządowych czy też portalach tematycznych.
Jak korzystać z Joomla!?
Webmaster zainstalował mi na serwerze CMS Joomla, ale jak mam z niego korzystać?
Przede wszystkim nie należy się go bać. Okiełznanie strachu to już połowa sukcesu. Podstawą jest uzyskanie danych do logowania, czyli tzw. loginu i hasła. Zazwyczaj zostaną one podane przez osobę, która system zainstalowała. Mając takie informacje możemy przejść do kolejnego kroku.
Logujemy się na stronie, której adres wyznaczmy następująco:
www.nasza-strona.pl/administrator.
Jeśli dane były poprawne, zalogujemy się do systemu, a naszym oczom ukaże się panel powitalny.
Zobacz więcej na Polskim Centrum Joomla – www.joomla.pl
WORDPRESS
WordPress (podobnie jak Joomla) należy do rodziny projektów Open Source (z dostępnym dla każdego kodem źródłowym) i jest rozpowszechniany bezpłatnie. Skrypt ten w założeniach miał służyć jedynie jako blog, ale dzięki rozbudowanemu panelowi administracyjnemu oraz tysiącom dodatków jest potężnym CMSem, wykorzystywanym przez miliony serwisów internetowych na świecie.
WordPress jest jednym z najłatwiejszych rozwiązań jeżeli planujemy budowę serwisu internetowego lub też bloga . Skrypt ten nie wymaga znajomości htmla czy też php. Dzięki prostej i szybkiej instalacji oraz wielu darmowym wtyczkom i szablonom może być używany nawet przez początkujących użytkowników.
Jedną z wielu zalet WordPressa jest również duża społeczność internetowa oraz częste aktualizacje, zarówno samego skryptu jak i wtyczek a nawet szablonów.
Zobacz więcej na WordPress Polska – pl.wordpress.org
Kontakt na stronie www.
Właściwie to ciężko zakwalifikować ta poradę, być może powinna ona znaleźć się w poradniku webmastera. Chodzi mianowicie o umieszczanie danych kontaktowych na stronach www.
Kiedyś wydawało mi się, że umieszczenie podstrony z danymi kontaktowymi to jedyny element jaki należy w tym zakresie wykonać. Jednak od chwili kiedy uruchomiliśmy własny sklep internetowy okazało się, że jest to największy błąd jaki można popełnić.
Dane kontaktowe, a przede wszystkim numer telefonu i adres e-mail powinny być zamieszczone w takim miejscu witryny, żeby łatwo mógł go odnaleźć każdy użytkownik witryny.
Oczywiście nie musimy tam podawać wszystkich informacji włącznie z numerem NIP firmy. Jak napisałem, wystarczy numer telefonu i adres e-mail, względnie numer gg lub skype, które zyskują coraz większa popularność w kontaktach z klientami.
Szczególnie GG daje nam dobre warunki. Dzięki możliwości wyświetlania aktualnego statusu na stronie internetowej, możemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. A żółte słoneczko na stronie mówi „jesteśmy tu, żyjemy i chętnie odpowiemy na Wasze pytania”.
Total Commander.
Spośród wszystkich narzędzi wspierających webmastera w codziennej pracy jest Total Commander. Nie jest co prawda edytorem pozwalającym edytować pliki php czy html jednak jako klient ftp sprawdza się niesłychanie dobrze.
Program posiada spora ilość opcji pozwalających na spersonalizowanie jego ustawień. Jest to szczególnie ważne dla osób pracujących z nim dużo i lubiących mieć wszystko pod kontrolą.
Podstawowe zalety aplikacji to:
-możliwość otwarcia kilku połączeń ftp;
-szybki podgląd plików;
-podgląd plików graficznych;
-wbudowane narzędzia dzielenia i łśczenia plików;
-narzędzia wyszukiwania tekstu w plikach;
-narzędzie wielokrotnej zmiany (nazw plików);
-porównywanie plików;
Od wersji 7.50 hasła do kont ftp są już szyfrowane. Funkcji tej brakowało w poprzednich odsłonach zatem zalecamy używanie najnowszej wersji oprogramowania (jak zresztą zawsze).
Oczywiście ktoś może zarzucić promowanie aplikacji płatnej podczas, kiedy istnieją jej darmowe odpowiedniki. Oczywiście do niczego nie namawiamy, ostateczny wybór należy do końcowego użytkownika.