Każda strona w internecie ma swoje przeznaczenie, jeden konkretny cel dla którego jest tworzona. Ten cel trzeba uchwycić już na początku jej tworzenia. W przypadku sklepu internetowego jest nim oczywiście sprzedaż produktów. Jak zatem powinien wyglądać sklep?
Sklep w odróżnieniu od witryn informacyjnych (stron wizytówek) ma wzbudzić w klientach zaufanie. Tylko w takim sklepie ludzie złożą zamówienie. Nawet najdrobniejszy błąd sprawi, że będziemy się głowić, dlaczego mimo wielu odwiedzin jakie uda nam się wygenerować, tak mało zanotujemy sprzedaży. Co może wpływać na brak zaufania?
Jednym z ważniejszych elementów są dane kontaktowe. Ich brak lub zła lokalizacja wpływają zniechęcająco na każdego. Bo co to za sklep, z którym nie można się skontaktować? To pachnie oszustwem.
Kolejna rzecz to sam wygląd sklepu. Jeśli razi zaniedbaniami wdrożony layout, ludzie także mogą się od niego odwrócić jak ryba od kiepskiej przynęty. Lepiej zatem nie oszczędzać na pracy dobrego grafika i kodera.
Przejrzysta nawigacja – to istotna, jeśli nie najważniejsza cecha naszego sklepu. Choć dziś klienci trafiają na sklepy raczej z wyszukiwarek niż szukają konkretnego produktu od głównej strony sklepu, to zgrabna nawigacja jest niezbędna. Nikt nie będzie przeglądał produktów, jeśli nie można się łatwo między nimi przemieszczać.
Ważnym elementem jest też miejsce, gdzie klienci będą mogli wymienić się opinia na tematy związane z naszą ofertą. W tym celu dobrze zorganizować forum lub dać możliwość zamieszczenia opinii do produktów.
Dobry sklep powinien cechować się też spora inwencją twórczą właściciela. Trzeba wpaść na tej jeden genialny pomysł, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.
Layout witryny.
Każda nowa strona internetowa jest jak czyste płótno na którym powstaje obraz. To, czy strona spełni swoje przeznaczenie w dużej mierze zależy od jej funkcjonalności i wyglądu. Dziś zajmijmy się wyglądem.
Projektując witrynę należy przede wszystkim ustalić jej przeznaczenie. Inaczej podchodzimy do projektowania sklepów internetowych, inaczej do małych witryn firmowych. A jeszcze inaczej do tzw. stron produktowych, które traktują tylko i wyłącznie o jednym lub kilku wąskich produktach.
Te ostatnie są moją ulubioną formą promocji. Można bez zbędnego rozpraszania uwagi zainteresować potencjalnego nabywcę produktem. W przypadku sklepów internetowych dochodzą inne istotne elementy, które należy umieścić koniecznie na stronie, a umiejętne zrobienie tego wymaga nie lada umiejętności.
Po wdrożeniu witryny niezwykle istotne jest śledzenie jej statystyk odwiedzalności. Na ich podstawie należy wprowadzać odpowiednie zmiany prowadzące do optymalnego wykorzystania wszystkich jej elementów.
Jakie dodatki do sklepu internetowego?
Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub masz styczność ze sprzedażą przez internet, na pewno zastanawiasz się, jak wzbogacić swój sklep, żeby wzbudzić w klientach większe zaufanie?
Jednym z kosztowniejszych, ale bardzo dobrze sprawdzających się sposobów jest zamieszczenie wideoprezentacji z Twoimi produktami. Taka inwestycja nie jest tania, ale ponieważ mało który sklep się na nią decyduje, zawsze możesz być pierwszy.
Polecam zacząć od najpopularniejszych produktów s sklepie. Inwestycja zwróci się szybciej i będzie można dokończyć ją dla pozostałych produktów.
W prezentacji warto przedstawić nie tylko funkcje urządzenia, ale omówić też sposób jego codziennego użytkowania oraz serwisowania. Trzeba wspomnieć koniecznie o sposobie montażu, jeśli taki występuje.
E-handel – zwroty i reklamacje.
Osoby handlujące w internecie, tak samo jak te posiadające fizycznie sklepy, obejmują identyczne niemal przepisy dotyczące zwrotu towaru oraz reklamacji. Mało który klient kupując w internecie zdaje sobie sprawę, że jemu tez przysługuje kilkudniowy okres, w czasie którego może odstąpić od umowy i zwrócić towar do sklepu nie ponosząc kosztów.
Co więcej, nie każdy sprzedawca handlujący w internecie zdaje sobie też z tego sprawę. Dlatego warto znać nie tylko swoje prawa, ale też i obowiązki.